Waktu Solat Hari Ini

Popular Posts

Wednesday, October 27, 2010

Mengenai kewujudan ombak dalaman di dalam laut


            Allah telah berfirman di dalam Quran:
            “...... Atau seperti gelap gelita di lautan dalam yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula), di atasnya (lagi) awan; gelap gelita yang bertindih-tindih apabila dia mengeluarkan tangannya tiadalah dia dapat melihatnya, (dan) barangsiapa yang tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun."
                                      
                                                                                                     (Surah Al Nur: ayat 40,Quran 24:40)

            Ayat ini menyebutkan kegelapan yang ditemui di laut dalam dan samudera, di mana jika seseorang membentang tangannya, ia tidak boleh melihatnya. Kegelapan ditemui di laut dalam dan lautan yang di sekitar kedalaman 200 meter dan bawah. Pada kedalaman ini, hampir tidak ada cahaya yang sampai (lihat gambar 15). Di bawah kedalaman 1000 meter hampir tiada cahaya langsung. 
           Manusia tidak boleh menyelam lebih daripada 40 meter tanpa bantuan kapal selam atau peralatan khas. Manusia tidak dapat bertahan hidup tanpa bantuan di bahagian gelap lautan, seperti pada kedalaman 200 meter.
 


            Gambar 15: Antara 3 dan 30 peratus dari sinar matahari terpantul di permukaan laut. Kemudian hampir semua tujuh warna dari spektrum cahaya diserap satu demi satu di 200 meter pertama, kecuali cahaya biru. (Oceans, Elder dan Pernetta, hal 27.)

            Para saintis baru-baru ini menemui kegelapan ini dengan cara peralatan khas dan kapal selam yang membolehkan mereka untuk menyelam ke  lautan dalam.

            Kita juga boleh memahami dari kalimat-kalimat berikut dalam ayat sebelumnya, "... di lautan dalam yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula), di atasnya (lagi) awan;  ....", bahawa air kedalaman laut dan samudera yang ditutupi oleh ombak, dan di atas gelombang ini adalah gelombang lain. 
            
            Jelas bahawa set kedua gelombang adalah gelombang permukaan yang kita lihat, kerana ayat tersebut menyebutkan bahawa di atas gelombang kedua ada awan. Tapi bagaimana gelombang pertama? 
            
             Para saintis baru-baru ini mendapati bahawa ada gelombang dalaman yang  "berlaku pada antara muka ketumpatan antara lapisan ketumpatan yang berbeza." (Lihat gambar 16).
 

           Gambar 16: Gelombang dalaman pada antara muka antara dua lapisan ketumpatan air yang berbeza. Salah satunya adalah ketumpatan (yang lebih rendah), yang lain adalah kurang tumpat (yang di atas). (Oceanography, Gross, p. 204.)

             Gelombang dalaman menutup air kedalaman laut dan samudera kerana air dalam mempunyai ketumpatan yang lebih tinggi daripada air di atasnya. 
             Gelombang dalaman juga bertindak seperti gelombang di permukaan. Mereka juga boleh pecah, seperti gelombang permukaan. 
              Gelombang dalaman tidak dapat dilihat oleh mata manusia, tetapi mereka boleh dikesan dengan mempelajari suhu atau perubahan kemasinan pada lokasi tertentu.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment