Waktu Solat Hari Ini

Popular Posts

Saturday, October 30, 2010

Hadith mengenai lalat

Abu Hurairah meriwayatkan, "Nabi (SAW) berkata,

            "Jika seekor lalat jatuh ke dalam minuman seorang dari kamu, tenggelamkanlah keseluruhannya ke dalam air, lalu keluarkanlah ia , kerana salah satu sayapnya mengandungi penyakit dan yang lain merupakan penawarnya.”






Penjelasan Hadis

            Hadis ini bermakna bahawa lalat membawa penyakit pada salah satu sayapnya, dan penawar pada sebelah yang lain untuk penyakit tersebut. Ketika seekor lalat jatuh ke dalam bekas (makanan atau minuman), ia akan meletakkan sayapnya yang membawa kuman ke bahagian hadapan badannya  sebagai pertahanan-diri agar tidak tercedera semasa terjatuh ke dalam air.
             
            Imam Ibnu Hajar memberikan pandangannya tentang hadis tersebut bahawa salah satu ulama pernah mengamati bahawa lalat akan melindungi dirinya semasa terbang dengan menggunakan  sayap kiri, sehingga dapat disimpulkan bahawa ia membawa menyembuhkan atau penawar di sayap kanan. 
            
           Jadi jika lalat ditenggelamkan apabila jatuh ke dalam mana-mana tempat, penawar tersebut akan memusnahkan  racun atau kuman  tersebut dengan kehendak Allah.
            
           Terdapat sebilangan orang yang tidak setuju dengan idea membenamkan lalat dalam makanan atau minuman seseorang. Namun, perlu diingatkan langkah ini hanya boleh dilaksanakan dalam kes-kes kecemasan. Contohnya, ketika  seseorang berada di gurun, yang hanya mempunyai sedikit air atau minuman. Orang seperti ini tidak mempunyai pilihan selain harus melakukan  sebagaimana yang  disyorkan oleh Rasulullah SAW. Jika tidak, ia akan mati dari kehausan atau jangkitan. Seseorang tidak harus melakukan perkara ini sekiranya dia merasa segan untuk memakan atau meminum  makanan atau minuman tersebut, namun ia tidak mempunyai hak untuk menafikan kesahihan  hadis ini . Hadis ini terbukti akan kesahihannya, seperti yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari.

            Lalat sangat biasa dijumpai dimana-mana tempat di bumi. Terdapat hamper 87,000 spesies. Secara saintifik telah membuktikan bahawa lalat memakan makanan dari sampah dan bahan sampah organik dengan  sejumlah besar bakteria, virus dan pelbagai mikrob lain dan kuman.

            Bakteria adalah organisma hidup yang sangat kecil. Terdapat  berbilion-bilion bacteria dalam 1 gram tanah pertanian dan dalam berjuta-juta dalam satu titis air liur. Pengaruh bakteria dalam kehidupan biologi di bumi adalah tidak terhad, tanpa mereka tanaman tidak akan dapat tumbuh, dan tanpa tanaman manusia dan haiwan lain tidak akan dapat hidup di bumi ini. Sebahagian besar bakteria tidak berbahaya, tetapi terdapat beberapa bacteria yang boleh menyebabkan penyakit.
              
            Virus, (sejenis lagi kuman) adalah terdiri dari asid nukleik (DNA atau RNA).  Allah Yang Maha Kuasa memberi mereka kemampuan untuk membungkuskan diri mereka  dengan lapisan protein, untuk membentuk unit yang berasingan disebut "virion". Partikel virus atau "virion" memiliki kemampuan untuk menyerang sel hidup (sel perumah yang dijangkitinya) dan menjadikan sel perumah yang dijangkiti tersebut untuk menghasilkan lebih banyak virus atau menghancurkan rangkaian ini sel perumah tersebut. Itulah diri sebabnya mengapa virus dikenalpasti bertanggung jawab untuk banyak penyakit yang mempengaruhi tanaman, haiwan dan manusia.

            Ada jenis virus yang menjangkiti, sel-sel bakteria, yang dikenali sebagai "bakteriofag."Jenis virus pemusnah ini dikenali sebagai "bakteriofag virulen", sedangkan jenis bukan pemusnah pula adalah dikenali sebagai "bakteriofag temperate". Ini adalah Kemampuan Ilahi Allah, Maha Suci Allah, untuk mencipta segala sesuatu di alam semesta ini berpasangan. Hanya  Allah sahaja yang Esa, tiada pasangan. Allah menciptakan laki-laki dan perempuan, siang dan malam, positif dan negatif, sebagaimana Dia mencipta bakteria dan "bakteriofag." Hanya  Allah sahaja yang Esa, tiada pasangan. 
Rajah 1:  Menunjukkan struktur bacteriofaj



Rajah 2: Menunjukkan bagaimana bacteriofaj virulent membunuh seekor bakteria yang merbahaya kepada manusia. Proses ini berlaku dengan singkat.


Rajah 3: Menunjukkan bagaimana bakteriofaj temperate membunuh bakteria. Ia tidak membunuh secara terus namun dengan cara yang lebih perlahan.

            Allah, Yang Maha Berkuasa, memberikan kemampuan untuk lalat terbang membawa kuman pada satu sayap dan penawarnyanya di sisi lain. Jika tidak, spesies lalat akan pupus akibat  terkena semua kuman. Namun, mereka masih ada dan  lebih dari 87.000 spesies.

            Lalat membawa banyak virus penyakit, yang akhirnya dipindahkan ke, minum makanan dan tubuh manusia. Antara penyakit  bawaan virus adalah selesema biasa, campak, ketuat,, cacar air, demam kuning, penyakit jangkitan hati, beberapa jenis  kelumpuhan, kanser, dan penyakit kronik daripada sistem saraf pusat termasuk multiple sclerosis.

            Virus juga menyebabkan banyak penyakit, yang member kesan kepada lembu, biri-biri dan burung. Beberapa penyakit ini adalah ensefalitis, penyakit kaki dan mulut, dan wabak itik, yang boleh dipindahkan ke manusia melalui haiwan yang dijangkiti.Beberapa tanaman seperti kentang, tomato, pisang dan tebu juga boleh dirosakkan oleh jangkitan virus.

            "Bakteriofag virulen" membunuh sel bakteria yang menyerang dalam masa yang sangat singkat. Sementara "bakteriofag temperate" menjaga sel bakteria yang dijangkiti virus tersebut kekal hidup. Itu memerlukan  sejenis imuniti terhadap virus yang sama atau menghasilkan virus serupa. Hal ini menjelaskan mengapa lalat itu membawa  patogen pada satu sayap dan penawarnya di sisi yang lain.

            Sekumpulan penyelidik Muslim di Mesir dan Arab Saudi melakukan beberapa kajian pada  bekas air, madu dan jus yang berbeza. Mereka mendedahkan  bahan-bahan tersebut dengan  lalat. Lalu mereka mencelupkan beberapa lalat dalam beberapa bekas yang mengandungi bahan tersebut. Pemeriksaan mikroskopik menunjukkan bahawa cecair di mana lalat tidak dicelupkan sepenuhnya penuh dengan bakteria dan virus, sementara bagi bekas-bekas yang lalat dicelup sepenuhnya tidak mempunyai sebarang bacteria atau virus.

            Hanya pada dekad terakhir abadke 20 baru dijumpai mengenai penawar dan pathogen (kuman yang membawa penyakit) dan juga pelbagai jenis bakteria dan "Bakteriofag", hanya dalam dekad terakhir abad ke-20.

            Nabi SAW telah menunjukkan perkara ini sejak 1400 tahun yang lalu, ketika manusia tidak mempunyai langsung pengetahuan mengenai sains moden. Hanya wahyu dari Ilahi yang diajarkan kepada Nabi SAW oleh Allah Yang Maha Berkuasa yang dapat memberikan  ketepatan maklumat seperti itu iaitu bahawa salah satu sayap membawa penawar kepada patogen (kuman yang membawa penyakit) yang berada di sayap sebelah satu lagi.

Wallahua’lam.


sumber: quranandscience

No comments:

Post a Comment